Søstrene Maia (18) og Frida (14) bruker begge briller til daglig – eller linser – alt ettersom hva som passer best den dagen. Prøver de nye briller, skal de være komfortable og kule.

Ungdom og brillemote

Klassiske briller, moderne briller, retrobriller, sportsbriller, solbriller. Briller er «in» og utvalget er stort. Blant ungdom blir faktisk briller ansett som et motetilbehør – hør hva disse jentene tenker om å være brillebrukere.

Tekst: Marianne Rosenlund Hegg  | Foto: Fogra Reklamefoto | Film: Splæsh

Briller er så definitivt ikke bare et synskorrigerende hjelpemiddel. Dagens store utvalg, lette og varige materialer, smarte overflatebehandlinger og tidsriktige kolleksjoner, gjør briller til et viktig tilbehør, et statement og en enkel måte å endre utseende eller stil på. Dét har dagens ungdom omfavnet og vet å leke med!

UNGDOM SKIFTER STIL MED BRILLER

– Man ser jo på sosiale medier, men så lager man seg en egen mening og inspireres av andre som går rundt med kule briller!
– Man kan skifte stil med et par briller!
– Jeg har et eget festivalsett med briller, så innen solbriller leker jeg fritt! Men når det kommer til hverdagsbrillen min, så stiller jeg høyere krav til komfort; den må ha en form jeg liker og som passer til hodet mitt.
– Merket tenker jeg ikke så mye på når jeg skal velge briller, bortsett fra på solbriller, der er merket mer viktig.

De brillene der er sånne Kylie Jenner kunne hatt, og det der er Vogue-cover-briller!

Merket tenker jeg ikke så mye på når jeg skal velge briller, men på solbriller er det viktig. Frida (14)

At briller engasjerer, er det liten tvil om når denne jentegjengen fra Tønsberg blir spurt om sitt forhold til hjelpemiddelet – eller mote-tilbehøret, om du vil. Noe som imidlertid går igjen, er stikkordene komfort, individuell stil og inspirasjon i sosiale medier eller på gata. Jentene legger rett og slett merke til kule briller rundt dem!

  • Mathilde (14) har valgt seg ut en brille fra Ray Ban; rx3582V farge 2946 str. 51/20. Pris innfatning: 2100 kr.
  • Maia (18) liker en klassisk stil og valgte seg et par ikoniske briller fra Jean Paul; JP287 farge C01 str. 49/19. Pris innfatning: 2745 kr.
  • Frida (14) gikk for en mer markert brille fra Persol; PO2468V farge 513 str. 47/19. Pris innfatning: 3160 kr.
  • Maja (18) valgte seg et par markerte briller fra Rag & Bone; RNB7028G farge 807 str. 50/20. Pris innfatning: 2855 kr.
  • Anna (16) går for et par runde briller fra Tom Ford; tf5294 farge 001 str. 48/20. Pris innfatning: 3000 kr.

FÅ HJELP AV EN BRILLESTYLIST!

Når utvalget er stort og påvirknings-kanalene mange, kan det imidlertid være vanskelig å velge. Og et par gode briller skal helst vare en stund. Derfor er det stadig flere som benytter seg av kyndig veiledning fra Interoptiks brillestylister. En brillestylist har nemlig ekspertise i å hjelpe ungdom (og alle andre) med å finne brillene som kler og passer deg best. De har spesialutdanning og ser både på ansiktsform, farger og personlig stil.

– Vi kjøper inn egne kolleksjoner tilpasset ungdom og satser på et stort utvalg rettet mot denne aldersgruppen, sier Beate Olsen, brillestylist hos Interoptik Holt.
– Akkurat nå er det populært blant ungdom med litt større metallinnfatninger, gjerne litt runde eller kantete. I tillegg er det «hot» med gull igjen; gull og brunt sammen, dét er i tiden nå, avslutter hun.

Solbriller står høyt i kurs hos denne jentegjengen fra Tønsberg, og er noe de leker seg med og gjerne har flere par av. Bak f.v.: Frida og Maia. Foran f.v.: Anna, Maja og Mathilde.
Når det kommer til solbriller, er ungdom opptatt av hvilket merke det er! Dét bekrefter Maia (18), her i et par trendy briller fra Tom Ford; TF616 farge 01C str. 49/21. Pris: 3550 kr, uten styrke.

Publisert 3. desember 2020