Ray-Ban – et ikon på nesetippen

Få merker er like legendariske som Ray-Ban. Selv etter åtti år på markedet, er solbrillene noe av det kuleste du kan ha på nesetippen.

Tekst: Christina Sunneklep | Foto: Paparazzi

Visste du at Ray-Bans aller første solbrille ble utviklet for US air force-piloter i 1937? På denne tiden ble teknologien presset for alt den var verdt – og flyene fløy lengre og høyere enn noen gang før. Dessverre førte det med seg uventede hindringer; amerikanske piloter rapporterte at de sterke solstrålene utløste både hodepine og høydesyke. En nyutviklet brille med grønt glass ble introdusert for å motvirke de sterke strålene og for å bedre sikten. Det er selvsagt evigunge Ray-Ban Aviator vi snakker om.

På Hollywoods nesetipp

Den funksjonelle solbrillen ble en umiddelbar suksess for pilotene, også på bakkenivå. Det tok derimot ikke lang tid før den neste funksjonelle brillen, Ray-Ban Shooter, ble lansert – til stor glede for jegere og andre villmarksfolk.

Ray-Ban Aviator kr 1710,-
Ray-Ban Shooter kr 1450,-

I 1952 ble kolleksjonen utvidet med nok en modell, denne gangen klassikeren Wayfarer. Da tok det ikke lang tid før også Hollywood fattet interesse for de stilsikre brillene. Legendariske Hollywood-stjerner som James Dean – i Rebel Without a Cause – og Audrey Hepburn – i Breakfast at Tiffany’s – ble foreviget i de kule Wayfarer-brillene på det store lerretet. Suksessen var nå et faktum.

Ray-Ban Wayfarer kr 1710,-
Ray-Ban Meteor kr 1700,-

Tom Cruise-effekten

Ray-Bans popularitet opplevde en aldri så liten bølgedal mot slutten av 70-tallet. Det viser seg heldigvis å være kortvarig; i 1986 kommer nemlig en ung, uimotståelig Tom Cruise susende inn på motorsykkel i kinosuksessen Top Gun. Cruise, som spiller rollen som tøff jagerpilot, er selvsagt ikledd skinnjakke – og Ray-Ban Aviator! Etterspørselen gikk umiddelbart i været; over hele verden ble de ikoniske solbrillene nærmest revet ut av butikkhyllene.

Ray-Ban har alltid fanget tidsånden. Det ikoniske merket våger å skille seg ut, men går aldri av moten.

Fra Aviator til smartbriller?

Ray-Ban har riktignok rundet åtti, men det betyr ikke at de har lagt innovasjon på hylla. Sommeren 2021 kom nyheten om at Ray-Ban, i samarbeid med Facebook, lanserer førstegenerasjons smartbriller: Ray-Ban Stories. Disse smartbrillene – som lover å fange hverdagens små, magiske øyeblikk – er selvsagt tilgjengelig i de stilsikre fasongene til bestselgerne Wayfarer og Meteor. Smartbrillene blir foreløpig lansert i utvalgte land, men det tar nok ikke lang tid før også disse når ut til en helt ny generasjon med Ray-Ban-entusiaster!

Solbrilletrender i mer enn 80 år

Ray-Ban fortsetter å fange tidsånden. Gjennom hver generasjon – fra hjerteknuser James Dean, popkomet Michael Jackson, moteredaktør Anna Wintour til IT-jenta Chloë Sevigny – har Ray-Ban vært til stede og påvirket både populærkulturen og stilmoten. Det ikoniske merket våger å skille seg ut, men går aldri av moten. Dette er solbrillene for de av oss som – Hollywood-kjendis eller ei – ønsker å ose av tidløs enigma og eventyr!

Publisert 15. desember 2021