Oakley – et ikon blir til!
Med mer enn 600 patenter er Oakley først i løypa både når det kommer til nye innovasjoner og stil. Les den spennende historien om reisen til evigunge Oakley!
Oakley eventyret startet for mer enn 40 år siden i garasjen til Jim Jannard i California. Etter å ha reist rundt på konkurranser i motocross, og solgt sitt eget patenterte motorsykkelhåndtak «The Oakley Grip» i fem år, utvidet han i 1980 med goggle’n «O-Frame» med den ikoniske Oakley logoen brodert på hodebåndet. Brillene ble fort en hit, ikke bare innenfor motocross, men også i og utenfor alpinanleggene, på hodene til skikjørere og snowboard-pionérer.
Stadige innovasjoner
Etterhvert har Oakley utvidet med solbriller, brilleinnfatninger, klær og utstyr. Hele tiden har selskapet vært på jakt etter å forbedre produktene sine. Det har de klart ved å være ledende på design, og ikke minst ved å utvikle stadige nye patenter. Blant annet Prizm, High Definition Optics og Oakley Iridium som alle bidrar til optimalt syn – uavhengig av lysforhold.
Først i løypa!
Etter at Oakley lanserte sin første solbrille «The Factory Pilot» i 1984, var syklisten Greg LeMond en av de første som fattet interesse for det banebrytende designet. I 1985 syklet LeMond inn til andreplass i Tour de France - med Oakley på nesen. Året etter klatret han helt til topps på pallen på Champs-Elysees iført sine fargesprakende Oakley-briller. Siden den gang har Oakley tapetsert seierspallene verden over, og vært foretrukket av innovatører og ledende sportsatleter innenfor en rekke ulike idretter.
Oakley på flere arenaer
Også på den største fotballscenen i verden setter Oakley spor etter seg. På Anfield sverger Liverpool manager Jürgen Klopp til Oakley. Han har brukt briller fra Oakley i en årrekke. Det er mange som ønsker en sporty stil også på brillene de bruker i hverdagen, og det er Oakley bevisste på i sin produktutvikling. Derfor lanserer merket stadig nye og moderne innfatninger tro til selskapets identitet. Se årets nyheter: Briller og solbriller fra Oakley
Uvurderlig beskyttelse for øynene
Høsten 2010 var alle verdens øyne rettet mot Chile og den spektakulære redningen av 33 gruvearbeidere som hadde vært innestengt i en gruve i ti uker. Etter å ha vært ukesvis nede i mørket, dukket samtlige opp med Oakley «Radar» sportsbriller foran det internasjonale pressekorpset. Redningsmannskapet hadde nemlig sendt ned briller til samtlige, så de ikke skulle skade synet sitt når de kom tilbake til overflaten og dagslyset.

Trendsetteren Oakley – i mer enn 40 år
Selv om Oakley i dag leverer briller innenfor en rekke ulike områder, og blant annet inngår som standardutstyr i det amerikanske forsvaret, er selskapet fortsatt tro til sine røtter innenfor ekstremsport. Det er nok hovedgrunnen til at stadig nye generasjoner sverger til det ikoniske merket, som er blitt selve symbolet på en aktiv og sporty livsstil.

Publisert 3. desember 2019